Opstart naar wens

Heeft u hulp nodig met de software en/of instellingen? Aarzel niet en vraag het hier!
Plaats reactie

Topic author
Zbolk
Geregistreerde gebruiker
Status: Offline

Opstart naar wens

Bericht door Zbolk » 07 sep 2018 10:04

Vroeger als DOS nog de standaard was, kon je je computer een bepaald programma doen opstarten, bvb. bij het aanzetten van je toestel. Ik meen dat dit later ook in Windows kon, maar ben de naam van zo'n bestand vergeten.
Nu vraag ik me af of dit mogelijk is in een Linux distro, in Zorin natuurlijk.

De kwestie is dat bij het inschakelen van een laptop, er bvb. in deze volgorde volgende opstarts aan de beurt komen : 1) aanzetten 2) starten browser naar keuze 3) starten programma naar keuze, bvb. Libre Office.
Kan zoiets ?
Hopelijk komt mijn vraag voldoende duidelijk over.
Bedankt voor een antwoord.

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter :lol:
... oeps, wie schreef dit nu weer ? ...

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Re: Opstart naar wens

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 07 sep 2018 18:35

In Zorin OS 12.4 Core kunt u dit ook.

Ga naar start / systeemgereedschap en klik op opstarttoepassingen en daar kunt u op de knop toevoegen klikken en de applicatie firefox of libreoffice toevoegen.

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

Den Hook
Technisch Team-assistent

Bericht door Den Hook » 07 sep 2018 22:20

Hé Zbolk,

Je bedoeld dan vermoedelijk autoexec.bat waar je andere programma's zoals een menu kon opstarten. Je kon toen instellingen zetten met config.sys.

Maar dat kan zeker ook met Zorin OS.

Als je de browser (bv Chrome) zo opstart, kan je via de instellingen van de browser, weer bepaalde pagina's / sites openen.

Wat (mij) niet lukt, is om zo op te starten dat applicaties ook in een eigen venster met een vaste grote en positie staat. (Ooit topic geweest, iets met devilspie, zo staat me nog bij).

Veel succes. :succes:

Zorin - Lenovo Thinkpad Edge E420s - Brabant - Ajax - Linux - IT-architecture

Topic author
Zbolk
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Zbolk » 09 sep 2018 21:40

Den Hook schreef:
07 sep 2018 22:20
Hé Zbolk,
Je bedoeld dan vermoedelijk autoexec.bat waar je andere programma's zoals een menu kon opstarten. Je kon toen instellingen zetten met config.sys.
Maar dat kan zeker ook met Zorin OS.
Als je de browser (bv Chrome) zo opstart, kan je via de instellingen van de browser, weer bepaalde pagina's / sites openen.
Wat (mij) niet lukt, is om zo op te starten dat applicaties ook in een eigen venster met een vaste grote en positie staat. (Ooit topic geweest, iets met devilspie, zo staat me nog bij).
Veel succes. :succes:
Bedankt voor je bericht.
DOS gebruikte inderdaad Autoexec.bat en Config.sys om bvb. opstarten van programma's naar eigen wens te configureren. Tot daar.

Intussen is mijn probleem zo goed als opgelost door de tip van Zorinhendrik en bleef ik zelf natuurlijk ook verder zoeken. Toen ik de tekst "Startpagina Instellen In Chrome" ingaf in de browserbalk, kreeg ik een interessante link van het Nederlandse forum Seniorweb, zodat ik zeker het zaakje kon oplossen.

Voor hen die het nog moest interesseren en gebruiker zijn van Google Chrome : klik hier .

Om de gewenste applicatie in een correct venster te zien opstarten, is het volgens mij belangrijk de laatste opties correct toe te passen, dus vanaf de paragraaf onder de woorden "Dat Stelt U Zo In" (op het tweede blad).

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt beter :lol:

Den Hook
Technisch Team-assistent

Bericht door Den Hook » 10 sep 2018 11:23

Hallo Zbolk,

T.a.v.
Om de gewenste applicatie in een correct venster te zien opstarten, is het volgens mij belangrijk de laatste opties correct toe te passen, dus vanaf de paragraaf onder de woorden "Dat Stelt U Zo In" (op het tweede blad).
Daar bedoelde ik niet Chrome-browser maar vensters van applicaties, opgestart vanuit Zorin OS. Bv Chrome links boven, Open Office Writer rechts en terminal lins-onder.

Dat zou dan vastgehouden moeten worden als je één van deze sluit en weer opnieuw opent.

Een wens..... misschien vervuld bij Zorin OS 13 ... :W :W

Zorin - Lenovo Thinkpad Edge E420s - Brabant - Ajax - Linux - IT-architecture

fcbrugge
Algemene Moderator

Bericht door fcbrugge » 11 sep 2018 21:04

Hoi Zbolk,
Intussen is mijn probleem zo goed als opgelost door de tip van Zorinhendrik en bleef ik zelf natuurlijk ook verder zoeken.
Ga er van uit dat je probleem zo goed als opgelost is?Geen verder vragen meer?
Mag er :slotje: op?
FCB

Zij die weinig denken, vergissen zich heel veel

linux laptop medion(9jaar)
freespire/deepin/mint tara/mint sylvia/zorin12/xbuntu/elemantary os/chalet os/manjaro gnome
Voor vragen over andere Linux distro's ben je van harte welkom Linux-Anders

Topic author
Zbolk
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Zbolk » 15 sep 2018 22:18

@Den Hook & fcbrugge :
Ik heb mij uit de slag getrokken door combinatie van verschillende ingewonnen informatie.
Het lukt heel goed in Windows en met Google Chrome.

Ik draai nog bij wijze van experiment Linux Mint en Zorin op oudere laptops. Op zich draaien die prima met die OS en experimenteer ik nu even verder met de richtlijnen die ik van jullie kreeg. Als er nog vragen opduiken, dan horen jullie het wel.
Bedankt alleszinds hoor.

Ps. Zenuwen nog steeds gespannen na match Brugge - Lokeren ... 8-) :Headbang:

fcbrugge
Algemene Moderator

Bericht door fcbrugge » 15 sep 2018 23:52

Hoi zbolk ,
Dan laat ik topic nog open ;)
Ps. Zenuwen nog steeds gespannen na match Brugge - Lokeren .
Rustig blijven komt allemaal goed :mrgreen:
Benieuwd dinsdag in Dortmund zal wat anders zijn!
FCB

Zij die weinig denken, vergissen zich heel veel

linux laptop medion(9jaar)
freespire/deepin/mint tara/mint sylvia/zorin12/xbuntu/elemantary os/chalet os/manjaro gnome
Voor vragen over andere Linux distro's ben je van harte welkom Linux-Anders

Plaats reactie