Coreboot - Open BIOS, zou dit voordelen geven ?

Heeft u hulp nodig met de software en/of instellingen? Aarzel niet en vraag het hier!
Plaats reactie

Topic author
Den Hook
Technisch Team-assistent
Status: Offline

Coreboot - Open BIOS, zou dit voordelen geven ?

Bericht door Den Hook » 01 jan 2019 21:17

Dag beste Zorin-liefhebbers,

Vooraf: Het gaat voor Zorin een mooi jaar worden want er komt een nieuwe release aan waar we al even naar uitkijken !!

En uiteraard wens ik iedereen alle gezondheid en geluk toe, wat zeker van groter belang is.

Dan nu wat ik gevonden heb en me afvraag wat dit voor voordelen zou geven en of je er wat mee zou moeten.

Via een website waar wat oudere laptops te koop staan, kwam ik op een systeem dat opstart via Coreboot, een alternatief voor UEFI en BIOS die vaak leveranciers-eigen opstartprogramma's zijn. Ik had begrepen dat Linux al GRUB had en zie zo niet wat Coreboot voor voordelen zou moeten brengen behalve misschien iets sneller of minder risico op virussen of zo.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Coreboot
https://www.coreboot.org/

Mocht je zin of tijd hebben om je er in te verdiepen, graag.... ik hoor het dan nog wel en ....... :thumbs :thumbs Welcome

:dank u:

Zorin - Lenovo Thinkpad Edge E420s - Brabant - Ajax - Linux - IT-architecture

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Re: Coreboot - Open BIOS, zou dit voordelen geven ?

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 02 jan 2019 09:05

Hoi beste Den Hook,

Ook voor jou een fantastisch nieuw jaar gewenst en vooral veel plezier en een goede gezondheid.

Wat coreboot betreft, het volgende:

Er is een verschil, eigenlijk een groot verschil tussen de professionele wereld en de thuisgebruikers van computersystemen.
Terwijl de professionele gebruikers bijna altijd in server omgevingen werken en daarbij geen grafische shell hebben maar een terminal ter hunne beschikking hebben zullen de thuisgebruikers meestal altijd met een grafische shell werken en minder dan alleen maar installeren en updaten de terminal gebruiken.

Dit gezegd zijnde wil ik er de nadruk op leggen dat professionele gebruikers bijna altijd in de terminal bezig zijn en er dus een minimale bezetting is van de harde schijf omdat het besturingssysteem waarin zij bezig zijn ontworpen is om alleen maar te functioneren binnen de terminal, allee ik wil er mee zeggen dat er veelal geen grafische shell aanwezig is.

Dus kan men in wezen met de samenwerking van coreboot en een minimale setup van de linux kernel in de cmos-data een supersnelle computer hebben zonder harde schijven aangezien de linux kernel maar 49 MB in beslag neemt op een server.
Dat wil dus zeggen dat men in principe al een computer kan hebben die up and running is na enkele seconden.

Komt men terug aan bij coreboot.
Coreboot zit dus in de cmos-data chip als ik het goed voor heb en is in feite dus de samenwerking van alle firmware in de hardware van een computer.
Dit word geschreven met een bepaalde taal gcc en g++ en nog wat onbegrijpbaar voor mij althans syntaxen.
Voor de' thuisgebruiker eigenlijk een onbegrijpbaar iets dat lijkt op computertaal en buiten ons bereik ligt, iets dat men beter niet overhoop haalt als je wil dat de computer morgen nog opstart.
Coreboot zal men echter in de toekomst nog veel tegenkomen bij fabrikanten van moederborden.
Hier is een lijst van moederborden die Coreboot ondersteunen.

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

Topic author
Den Hook
Technisch Team-assistent

Re: Coreboot - Open BIOS, zou dit voordelen geven ?

Bericht door Den Hook » 02 jan 2019 10:31

Hé Zorinhendrik,

Dank voor deze uitgebreide toelichting. Ik begrijp dat er vanuit privé gebruik eigenlijk geen reden is om Coreboot te gebruiken of je moet tunen en tweaken als hobby hebben.

De vraag kwam vanuit een te koop staande laptop waarin werd aangegeven dat het een "coreboot" systeem was en ik me af vroeg of dit wel goed zou gaan als er Zorin OS op geinstalleerd zou worden. (Een schermprint gaf aan dat er wel een Linux-systeem op stond).

Maar ik laat het zo maar want checks op types van moederboarden etc. gaat mij toch te ver :D

thanx

Zorin - Lenovo Thinkpad Edge E420s - Brabant - Ajax - Linux - IT-architecture

Plaats reactie