Geen ruimte voor update

Hier zitten alle onderwerpen die opgelost zijn uit het verleden.

Topic author
Tortuga
Geregistreerde gebruiker
Status: Offline

Geen ruimte voor update

Bericht door Tortuga » 11 sep 2017 15:01

Er is een update beschikbaar, maar ik heb kennelijk niet genoeg ruimte op mijn "/boot" gedeelte:

"
The upgrade needs a total of 97,1 M free space on disk '/boot'. Please free at least an additional 8.875 k of disk space on '/boot'. Empty your trash and remove temporary packages of former installations using 'sudo apt-get clean'.
"

Het probleem is wellicht dat ik bij de installatie onvoldoende ruimte op de /boot sector voorzien heb. Leek als ik ben, had ik ook geen idee welke ruimte ik hier moest voorzien. Niet al te veel, leek mij, want de SWAP-ruimte zou gebruikt worden voor tijdelijke files, dacht ik. Voor updates is dit blijkbaar niet zo?

Is er iets wat ik kan doen hier, naast opieuw installeren?

Alvast dank!

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Re: Geen ruimte voor update

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 11 sep 2017 15:06

Hoi beste Tortuga,

Als u nog de opstartbare DVD of USB-stick hebt van Zorin OS start dan eens op van dat medium en ga in de live omgeving van Zorin OS.
Start dan Gparted eens op en maak een screenshot van uw schijf.

Dan kan ik eens bekijken hoeveel schijfruimte u kunt maken.

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

Topic author
Tortuga
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Tortuga » 11 sep 2017 15:35

Ik heb met de GSM een foto van mijn scherm moeten nemen, want internetconnectie vanop de live-CD leek niet echt te kunnen. Gelukkig leven we in een wereld van opties.

Indien het niet helemaal duidelijk is, dan helpt wat inzoomen misschien.

Opgelet, ik heb een dual-boot Zorin/Windows 7, dus een deel van de HDD is daarvoor gereserveerd. Een deel is volgens mij onbruikbaar of ongebruikt inmiddels, door meerdere malen Linux te installeren in verschillende versies, die elkaar de ruimte geven en niet willen overschrijven. Enige oplossing daarvoor is een volledige herinstallatie van zowel Linux als Windows, maar daar zie ik altijd tegenop, omdat het herinstalleren van Windows erbij altijd een heel gedoe is.... Enkel de Linux wisselen is doorgaans vlot te doen, Windows erbij is altijd een hoop werk en ergernis.
Bijlagen
Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (11.61 MiB) 445 keer bekeken
Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (11.61 MiB) 445 keer bekeken

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 11 sep 2017 15:39

Oei oei oei dit is een soepje hoor, dit is een multiboot systeem

Welk systeem zit er op de dev/sda5 en op de dev/sda8?

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 11 sep 2017 15:43

Kijk eens in de grub...
Ik bedoel:

- Start de computer eens op en u zal de grub zien
- kijk eens wat er allemaal opstaat

U heeft Windows 7 en op welke dev/sda nummer staat Zorin OS?

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 11 sep 2017 15:55

Als Zorin op één van die kleine partities staat zoals /dev/sda6 en /dev/sda7 en de partities /dev/sda5 en dev/sda8 ongebruikte partities zijn van vorige linux installaties dan kunnen we die verwijderen zonder zorgen.

Het enige dat we moeten voorzien is dat de Windows partities /dev/sda3 en /dev/sda4 blijven bestaan.

Eigenlijk beste Tortuga, zou je helemaal opnieuw moeten beginnen en eerst Windows installeren zodat deze vooraan staat op uw harde schijf.
Nu staat deze helemaal achteraan op de schijf.

Het kan echter geen kwaad hoor!

Maar we moeten alle partities voor de NTFS partities verwijderen en opnieuw maken voor Zorin OS.

Hoeveel RAM geheugen heeft jouw computer?

Topic author
Tortuga
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Tortuga » 11 sep 2017 16:00

Eigenlijk beste Tortuga, zou je helemaal opnieuw moeten beginnen en eerst Windows installeren zodat deze vooraan staat op uw harde schijf.
Nu staat deze helemaal achteraan op de schijf.
Yeah... Het probleem daarmee is, Windows is niet tolerant tegenover andere OS'en. Ik bedoel daarmee: eerst moet ik Linux installeren, zodat dat tenminste de nodige ruimte heeft, en de rest kan dan op Windowsformaat geformatteerd worden. Omgekeerd kan niet, ik kan niet aan Windows vertellen dat het plaats moet laten voor een ander OS dat later te installeren is. In mijn ervaring (en met de beperkingen van mijn kunnen en kennis), moet ik altijd eerst Linux, en dan pas Windows installeren als ik een propere HDD wil. Windows vooraan plaatsen lijkt me dus weinig waarschijnlijk als optie?

Ik zal de GRUB eens in detail bekijken, moment....

Topic author
Tortuga
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Tortuga » 11 sep 2017 16:05

Gelukkig gaat Zorin herstarten een stuk sneller dan Windows :p.

GRUB ziet er als volgt uit:
- Zorin
- Advanced options for Zorin
- memory test
- memory test
- Windows 7 loader (/dev/sda/3)

De laptop in kwestie heeft 6 GB 1333 MHz DDR3-SDRAM.

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 11 sep 2017 16:08

Ok beste Tortuga,

U kunt nu kiezen, ofwel doen we samen een stap voor stap handleiding om Windows erst te installeren en daarna plaats maken voor Zorin...
ofwel doen we een stap voor stap handleiding waarbij uw Windows blijft staan en wij ruimte gaan maken om Zorin opnieuw te installeren.

aan u de keuze

Topic author
Tortuga
Geregistreerde gebruiker

Bericht door Tortuga » 11 sep 2017 16:19

Wat is er het minste werk? :-)

Idealiter zou ik wel willen dat ik niet Windows ook moet herinstalleren. Het kan, maar daar kan ik dan beter een weekend of een dag verlof tijd voor maken, dat zal wellicht pas eind oktober zijn dan. De ervaring leert dat dit toch altijd een paar uur in beslag neemt.

Anderzijds, als we Zorin zowiezo ook opnieuw moeten installeren, dan graag de handleiding om Windows vooraan te zetten, en Zorin achteraan. Met eventueel tips om het niet-windows gedeelte op te schonen later indien ik over enige tijd alsnog een andere distro van Linux wil gebruiken dan Zorin.

Gesloten