Hoe begin ik er aan als ik een Linux computer heb.

Ik kan mij enigszins goed voorstellen dat het beginnen aan een installatie niet meteen een alledaagse bezigheid is van onze computer gebruikers.
Daarom heb ik dit handleidingen forum in het leven geroepen.
Gesloten

Topic author
zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:
Status: Online

Hoe begin ik er aan als ik een Linux computer heb.

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 02 apr 2017 09:20

Allereerst van harte welkom in deze snelle cursus: Hoe begin ik er aan als ik een Linux computer heb.

Dus beste lezer, u heeft reeds een Linux computer en u zou graag Zorin OS willen installeren.
U moet hiervoor wel aan uzelf de vraag stellen of u de bestaande Linux die u nu heeft wilt behouden of vervangen door Zorin OS.

Dit is een handleiding om Linux te vervangen door Zorin OS.

1) Systeem eigenschappen, kunnen we Zorin OS op onze computer installeren?

Laten we er van uit gaan dat we nu op onze computer Ubuntu 16.04 hebben staan, dan moet u normaal gezien ook Zorin OS 12 Core kunnen draaien op die computer.
Maar laten we eerst eens kijken naar de systeem eigenschappen van onze computer.
In Ubuntu 16.04 gaat u helemaal rechts bovenaan op het scherm klikken op het aan/uit symbool naast de klok en klik vervolgens op "Over deze computer".

Afbeelding

Daarin ziet u dat de computer die ik hiervoor gebruik een Intel Pentium Dual Core processor heeft van 2.50 GHz (2500 MHz) en 4 GB RAM geheugen heeft.

Afbeelding

Dat is ruimschoots genoeg om Zorin OS 12 Core te draaien op deze computer.
Maar ik kan me voorstellen dat er nog computers zijn met eigenschappen die deze quota niet halen.
Daarom geef ik u hier de systeem vereisten van Zorin OS.

De systeemvereisten voor Zorin OS zijn:

Voor de standaard desktop edities van Zorin OS (Core tot versie 9):
  • •Een computer met een processor van minstens 1 GHz (1000 MHz) 32-bit
    •Een harde schijf van minstens 5 GB
    •512 MB RAM systeem geheugen
    •Een grafische kaart die minstens een resolutie aan kan van 640 x 480
Voor de Zorin OS Lite:
  • •Een computer met een processor van minstens 266 MHz 32-bit
    •Een harde schijf van minsten 4 GB
    •256 MB RAM systeem geheugen
    •Een grafische kaart die minsten een resolutie aan kan van 640 x 480
Nederlands Zorin OS aanbevelingen voor Zorin OS 9 Core (soepel draaien).
  • •Een computer met een processor van 2 GHz
    •Een harde schijf van minsten 20 GB
    •2 GB RAM systeem geheugen
    •Een grafische kaart die minsten een resolutie aan kan van 640 x 480 en 256 MB eigen ram geheugen
Alles wat daar onder ligt raad ik aan Zorin OS Lite te installeren.

Vanaf Zorin OS 12 Core
  • . Een computer met een processor van 1 GHz
    . Een harde schijf van 20 GB
    . 1.5 GB RAM systeem geheugen
    . Een grafische kaart die minstens een resolutie aan kan van 800 x 600
Zorin OS 12 Core eigen ervaring (soepel draaien).
  • . Een computer met 2.0 GHz dual core processor of meer
    . Een harde schijf van 20 GB of meer
    . Minimaal 3 GB (beter is 4 GB) RAM geheugen
    . Een grafische kaart die minstens een resolutie aan kan van 800 x 600 en 256 MB eigen geheugen heeft.
Nu kunt u zelf heel gemakkelijk uitmaken welke versie van Zorin OS u eventueel kunt gaan installeren op uw computer.

Bent u niet zeker? Vraag dan gerust op het forum met bijhorende screenshot van de eigenschappen van uw computer welke versie van Zorin OS u kunt installeren.

Een vuistregel:
  • - Heeft uw computer een 2 GHz processor en 2 GB Ram geheugen en 32-bit neem dan Zorin OS 9 Core 32-bit
    - Heeft uw computer minder dan 2 GHz processor en 1 GB RAM kies dan voor Zorin OS 9 Lite
    - Heeft uw computer meer dan 2 GHz processor en 3 of meer RAM geheugen dan kunt u eventueel Zorin OS 12 Core uitproberen en installeren.
2) Zorin OS ISO bestand downloaden en controleren.

Zorin OS Group zet zijn ISO bestanden vrij te downloaden op Sourceforge.
Als u op bovenstaande link hebt geklikt dan ziet u meteen alle versies van Zorin OS 5 tot 12.

Op deze computer kan ik dus Zorin OS 12 Core installeren.
Dat is tijdens dit schrijven de nieuwste versie met updates tot april 2021
Kiest u voor Zorin OS 9.1 Core dan hebt u updates tot april 2019

Surf nu naar Sourceforge en klik op de betreffende versie 9 of 12.
Waarom niet 10 of 11 zult u zich waarschijnlijk afvragen. Dit heeft te maken met tussenliggende versies die geen updates meer krijgen.
Tussenliggende versies zijn voorbodes van een nieuwe versie en zijn eigenlijk testversies voor hobbyisten, testers en ontwikkelaars.
Deze hebben maar 6 maanden updates en vervallen dan.
De versie 9 of 12 zijn LTS versies waarbij LTS staat voor Long Term Support (Lange Termijn Ondersteuning) en deze hebben 5 jaar ondersteuning en updates.

.Afbeelding

Op bovenstaande foto kon u zien welke versie u kunt aanklikken.
Als u eenmaal de keuze hebt gemaakt (9 of 12) krijgt u nu een lijst te zien.
Daarin kunt u kiezen of u de Lite 32-bit of de Education 32 of 64-bit of de Zorin OS Core 32 of 64-bit wilt downloaden.
Kijk goed naar de release datum (datum van uitgifte) voor de laatste versie.

.Afbeelding

Tijdens dit schrijven is Zorin OS 12.1 Core de laatste uitgifte (25 februari 2017).

Klik dus op de betreffende link (Zorin OS-12.-Core-64.iso) en automatisch zal de download zich aanbieden op jouw computer.
Sla het ISO bestand op (op een plaats die u gemakkelijk terug vindt, bijvoorbeeld in de map Downloads).

.Afbeelding

.Afbeelding

Voor wie beslist de Zorin OS 9.1 Core 64-bit te downloaden moet je niet alleen letten op de release datum maar ook dat er geen letter a achteraan de link is geplaatst, bijvoorbeeld: Zorin OS-9-Core-64-a.iso
Bij Zorin OS 9 Core zijn er twee soorten downloads, met a en zonder a in de downloadlink, dit heeft te maken met al dan niet toegevoegde codecs.
Bijvoorbeeld de codec ffdshow zit ingebakken in de ISO en voor sommige landen is die codec dus verboden en uit de ISO gehaald.
Dat wil zeggen dat de ISO met a in de link zonder de codecs is, de ISO zonder a is met de codecs ingebakken en die hebben wij nodig.
Dus als u beslist hebt dat u Zorin OS 9.1 Core 64-bit wilt dan klikt u op de link: Zorin-OS-9.1-core-64.iso

.Afbeelding

Wilt u Zorin OS 9 Core 32-bit dan klikt u op de link: Zorin-os-9-core-32.iso

.Afbeelding

Nu hebt u wel uw ISO bestand maar is het ook compleet?

Ik wil daarmee zeggen dat het ISO bestand dat jij hebt gedownload ook hetzelfde moet zijn als de ISO die beschikbaar is gesteld op Sourceforge.
Het is niet de eerste keer dat een installatie afgebroken wordt tijdens het installeren.
Dit kan te maken hebben met een gebrekkig dataverkeer op het internet of door het gebruik van download versnellers.

Daarom heeft Zorin OS Group niet alleen de download beschikbaar gesteld op Sourceforge maar tevens ook de md5 checksum van het ISO bestand.
Dat is een reeks cijfers en letters door elkaar. Met die reeks cijfers en letters kunt u controleren of u exact hetzelfde ISO bestand hebt.
De hash code kunt u vinden door naast de ISO op het info icoon te klikken.

.Afbeelding

U ziet dan meteen wat de MD5 hash code is.

Afbeelding

Het ISO bestand controleren.

Terug in onze Ubuntu gaan we nu naar het software centrum en downloaden we Gtkhash.
Ga naar Ubuntu Software.

Afbeelding

en in het zoekvenster typt u "gtkhash" in.

Afbeelding

Klik op dit programma en klik vervolgens op "Installeren".

Afbeelding

U zult wel uw wachtwoord moeten opgeven en klik op "Authenticeren".

Afbeelding

Als het programma geïnstalleerd is klikt u op de Ubuntu zoeker (links bovenaan) en typt u in het zoekveld "gtk" in en klik vervolgens op het programma GtkHash.

Afbeelding

Het programma GtkHash wordt geopend.

Afbeelding

Klik op het mapje om het ISO bestand in te laden.

Afbeelding

Navigeer naar de map Downloads en klik op het ISO bestand van Zorin OS 12 Core en vervolgens op "Openen".

Afbeelding

U kunt nu zien dat het ISO bestand ingeladen is.

Afbeelding

Open nu uw browser en navigeer naar Sourceforge.
Klik op de betreffende versie: 9 of 12
Klik op het info icoon naast de download link om de MD5 hashcode te kopiëren.

Afbeelding

Kopieer de MD5 hash code.

Afbeelding

En plak deze in het veld "Check".

Afbeelding

Klik nu op de knop "Hash" en het programma gaat nu een gelijkaardige hashcode genereren.

Afbeelding

Als de MD5 hashcode van de verstrekker (Zorin OS Group Sourceforge) overeen komt met de hashcode die zonet is gegenereerd dan komt er een groen vinkje naast beide hashcodes te staan.

Afbeelding

Staan er geen groene vinkjes dan is het ISO bestand corrupt en dient u het opnieuw te downloaden.
U heeft nu een goed ISO bestand van Zorin OS gedownload en gecontroleerd.

3) Een opstartbare USB-stick maken.

Ik kan me niet voorstellen dat de huidige computers met Ubuntu als besturingssysteem niet kunnen opstarten vanaf USB.
Daarom beperk ik me hier alleen tot het aanmaken van een opstartbare USB-stick.
Indien het echter gewenst is dat er ook een handleiding gemaakt wordt om een opstartbare DVD te maken dan zet ik dit er nog bij.

Ga in Ubuntu naar de Ubuntu zoeker en typ daarin "opstart" en klik op "Opstartschijf aanmaken".

Afbeelding

Het programma wordt geopend en meteen ziet u het ISO bestand bij bron van de schijfkopie.

Afbeelding

Als dit niet zo is klikt u op de knop "Overige".

Afbeelding

Navigeer naar de map Downloads en selecteer het ISO bestand en klik vervolgens op "Openen".

Afbeelding

Neem nu een lege USB-stick en steek die in een vrije USB poort van de computer.
U zal merken dat deze USB-stick in het venster van het programma opgenomen wordt.

Afbeelding

Klik nu op de knop "Maak een opstartschijf".
U krijgt nog de mededeling dat alle data op de USB-stick verloren zal gaan.

Afbeelding

De USB-stick wordt geformatteerd en Zorin OS 12 Core wordt er op geïnstalleerd.

Afbeelding

Als de USB-stick klaar is klikt u op de knop "Afsluiten".

Afbeelding

U heeft nu een opstartbare USB-stick gemaakt.

Nu is het moment om al je persoonlijke data zoals documenten, foto's, video's en muziek op te slaan op een extern medium zoals een externe harde schijf.

4) De computer klaar maken om op te starten vanaf USB-stick.

Zorg dat de USB-stick zich in de computer bevindt op een vrije USB-poort voordat u de computer opstart!

Nu komt het er op neer dat u de opstartvolgorde eenmalig veranderd zodat de computer opstart vanaf de USB-stick.
Start de computer en tokkel op de betreffende sneltoets van uw toetsenbord om de opstartvolgorde op te roepen.

Afbeelding

U zult zien dat de betreffende USB-stick in de lijst zal zitten: in mijn geval is dit de Sandisk 2.0
Selecteer deze met de pijltjestoetsen en druk op enter.

Weet u niet welke sneltoets u moet gebruiken om in het BIOS de opstartvolgorde op te roepen? Kijk dan eerst naar het splash screen van de fabrikant, gedurende een fractie van een seconde kunt u dit zien, bijvoorbeeld bij een Acer laptop is het de F12 sneltoets.

Afbeelding

Soms moet u eerst in het BIOS gaan om de F12 sneltoets te activeren zoals in deze Acer desktop computer waarin u eerst de F2 sneltoets moet gebruiken om in het BIOS te gaan.

Afbeelding

Dan gaat u naar het tabblad "Main" waar de F12 toets op disabled (uit) staat.

Afbeelding

Selecteer deze met de pijltjes toetsen en druk op de entertoets. Verander dit op enabled (aan) en save met de F10 toets.

Afbeelding

Nu zal de computer opstarten en de F12 functie sneltoets vrijgeven om de opstartvolgorde eenmalig aan te passen.

Ik heb hier een lijstje klaar liggen met de meest voor de hand liggende merken.
  • Acer:----------------- F1, F2 of CTRL + ALT + ESC toets
    Compaq:------------- F10 of F2 toets
    Dell400:-------- ------F3 of F1 toets
    Dell4400:------ ------F12 toets
    Dell Dimension:---- F2 of DEL toets
    Dell Inspiron:------- F2 toets
    Dell Latitude:------ F2 toets
    Dell Optiplex:------ DEL of F2 toets
    Dell Pricision:------ F2 toets
    HP:------------------ F1 of F2 toets (laptop = ESC toets)
    Medion desktop:---Del toets
    Medion laptop:-----F2 toets
    Sony Vaio:---------- F2 of F3 toets
    Toshiba 335 CDS:-- ESC toets
    Toshiba Protege:-- ESC toets
    Toshiba Satelite 205 CDS: F1 toets
    Toshiba Tecra:----- F1 toets of ESC
Hoe het zit met een UEFI bios weet ik het nog niet en kan ik je er niet bij helpen.
Later als ik bij machte ben om zo'n computer met UEFI aan te schaffen voor een prikje dan leg ik me er even op toe en zoek ik het uit.

U kunt ook de handleiding van uw computer er even op nahouden en kijken welke toets u nodig hebt voor in het BIOS te gaan of voor de bootvolgorde.
Punt is dat u de opstartvolgorde eenmalig zo instelt de de computer opstart vanaf de USB-stick.

5) Zorin OS 12 core installeren.

Wanneer u opstart vanaf de USB-stick krijgt u eerst een egaal blauw scherm te zien met een toetsenbord en een manneke onderaan het scherm voor een aantal seconden.
Druk hierbij op een willekeurige toets van uw toetsenbord.

Afbeelding

Nu kunt u de taal selecteren met de pijltjes toetsen van uw toetsenbord en druk op de enter toets.

Afbeelding

Dan krijgt u het beginscherm te zien met onderaan nog enkele functietoetsen.

Afbeelding

Druk nu op de F3 functietoets van uw toetsenbord en selecteer de toetsenbord weergave en druk op de enter toets.

Afbeelding

U komt terug in het beginscherm terecht en met de pijltjestoetsen kunt u nu navigeren tussen de verschillende mogelijkheden.

Afbeelding

Wij nemen de selectie: "Zorin OS uitproberen zonder te installeren" en drukken op de enter toets.
Wacht even tot u het bureaublad ziet van Zorin OS 12 Core.

Afbeelding

Nu kunt u naar hartenlust eerst even Zorin OS 12 Core uittesten.

Nu gaan wij installeren.

Zorg dat u een internet verbinding tot stand hebt gebracht.
Klik in de linkerbovenhoek van het scherm op het installatie icoon met de rechtermuisknop en klik op openen.

Afbeelding

Kies Nederlands en klik op de knop "Verder".

Afbeelding

Bij "Voorbereiden op de installatie van Zorin" zet u twee vinkjes en klik op de knop "Verder".

Afbeelding

Bij installatietype kiest u voor de schijf te wissen en Zorin OS te installeren.

Afbeelding

Dan krijgt u nog de mededeling dat de gehele schijf zal gebruikt worden, klk op de knop "verder".

Afbeelding

Dan krijgt u nog de waarschuwing dat alle data op die schijf zal verwijderd worden en een schema van de partities, klik op de knop "verder".

Afbeelding

Dan vraagt men waar uw locatie is (of hoofdstad) en klik op de knop "Verder".

Afbeelding

Selecteer vervolgens uw toetsenbord weergave en klik op verder.
Voor Belgisch punt klik u gewoon op Belgisch.

Afbeelding

Vul nu uw gegevens in en kies voor de eerste maal voor automatisch aanmelden, dat heeft zijn redenen. Het kan goed zijn dat u alsnog na de installatie moet kiezen voor een Belgisch toetsenbord.

Afbeelding

Dan zal nu de installatie verder zijn gang gaan...

Afbeelding

Na de installatie krijgt u de melding dat deze voltooid is en u de computer kunt herstarten.
Klik op de knop "Nu herstarten".

Afbeelding

U heeft nu Zorin OS 12 Core op uw computer geïnstalleerd.

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

Gesloten