Hoe begin ik er aan als ik een Windows computer heb.

Ik kan mij enigszins goed voorstellen dat het beginnen aan een installatie niet meteen een alledaagse bezigheid is van onze computer gebruikers.
Daarom heb ik dit handleidingen forum in het leven geroepen.
Gesloten

Topic author
zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:
Status: Online

Hoe begin ik er aan als ik een Windows computer heb.

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 29 mar 2017 02:20

Allereerst van harte welkom in deze snelle cursus: Hoe begin ik er aan als ik een Windows computer heb.

Dus beste lezer, U heeft een Windows computer en u zou graag Zorin OS willen installeren.
Dit is een complete handleiding van a tot z die u aantoont hoe er aan te beginnen.

1) Is mijn computer geschikt voor een moderne installatie van de laatste versie van Zorin OS (voorbeeld Zorin OS 12 Core)?

Eerst moet men dus onderzoeken of jouw computer kan voldoen aan de systeem vereisten van Zorin OS.
  • - Heeft u een computer met Windows XP of Windows Vista of Windows 7 of Windows 8.1 dan zijn er telkens ook hardware eigenschappen die ons vertellen of je al dan niet Zorin OS kan installeren en welke versie.
    - Ga naar start en klik met de rechtermuisknop op "computer" of "deze computer" en in het snelmenu klikt u op eigenschappen.
    - Daarin ziet u hoeveel RAM geheugen u heeft en hoe snel uw processor is in GHz en welke bit versie ondersteund wordt zie voorbeelden hieronder:
.Afbeelding

.Afbeelding

Ik heb u nu twee voorbeelden laten zien:
De eerste computer heeft 2.50 GHz (2500 MHz) processor en 4 GB RAM geheugen en ondersteund 32-bit.
De tweede computer heeft een 2.80 GHz (2800 MHz) processor en 6 GB RAM geheugen en ondersteund 64-bit.

De systeemvereisten voor Zorin OS zijn simpel:
  • Voor de standaard desktop edities van Zorin OS (Core tot versie 9):

•Een computer met een processor van minstens 1 GHz (1000 MHz) 32-bit
    •Een harde schijf van minstens 5 GB
    •512 MB RAM systeem geheugen
    •Een grafische kaart die minstens een resolutie aan kan van 640 x 480

Voor de Zorin OS Lite:

•Een computer met een processor van minstens 266 MHz 32-bit
    •Een harde schijf van minsten 4 GB
    •256 MB RAM systeem geheugen
    •Een grafische kaart die minsten een resolutie aan kan van 640 x 480

Nederlands Zorin OS aanbevelingen voor Zorin OS Core (soepel draaien).

•Een computer met een processor van 2 GHz
    •Een harde schijf van minsten 20 GB
    •2 GB RAM systeem geheugen
    •Een grafische kaart die minsten een resolutie aan kan van 640 x 480 en 256 MB eigen ram geheugen

Alles wat daar onder ligt raad ik aan Zorin OS Lite te installeren.

Vanaf Zorin OS 12 Core

. Een computer met een processor van 1 GHz
    . Een harde schijf van 20 GB
    . 1.5 GB RAM systeem geheugen
    . Een grafische kaart die minstens een resolutie aan kan van 800 x 600

Zorin OS 12 Core eigen ervaring (soepel draaien).

. Een computer met 2.0 GHz dual core processor of meer
    . Een harde schijf van 20 GB of meer
    . Minimaal 3 GB (beter is 4 GB) RAM geheugen
    . Een grafische kaart die minstens een resolutie aan kan van 800 x 600 en 256 MB eigen geheugen heeft.
Nu kunt u zelf heel gemakkelijk uitmaken welke versie van Zorin OS u eventueel kunt gaan installeren op uw computer.

Bent u niet zeker? Vraag dan gerust op het forum met bijhorende screenshot van de eigenschappen van uw computer welke versie van Zorin OS u kunt installeren.

Een vuistregel:
- Heeft uw computer een 2 GHz processor en 2 GB Ram geheugen en 32-bit neem dan Zorin OS 9 Core 32-bit
- Heeft uw computer minder dan 2 GHz processor en 1 GB RAM kies dan voor Zorin OS 9 Lite
- Heeft uw computer meer dan 2 GHz processor en 3 of meer RAM geheugen dan kunt u eventueel Zorin OS 12 Core uitproberen en installeren.

2) Het juiste ISO bestand downloaden van Sourceforge en controleren.

Zorin OS Group zet zijn ISO bestanden vrij te downloaden op Sourceforge.
Als u op bovenstaande link hebt geklikt dan ziet u meteen alle versies van Zorin OS 5 tot 12.

Stel, ik heb een laptop met een Intel Pentium Dual CPU van 2.00 GHz processor, 3 GB RAM geheugen en 64-bit systeem van Windows 7 Home Premium.
Dan kan ik gerust kiezen voor Zorin OS 12.1 Core 64-bit.
Dat is tijdens dit schrijven de nieuwste versie met updates tot april 2021
Kiest u voor Zorin OS 9.1 Core 64 dan hebt u updates tot april 2019

Surf nu naar Sourceforge en klik op de betreffende versie 9 of 12.
Waarom niet 10 of 11 zult u zich waarschijnlijk afvragen. Dit heeft te maken met tussenliggende versies die geen updates meer krijgen.
Tussenliggende versies zijn voorbodes van een nieuwe versie en zijn eigenlijk testversies voor hobbyisten, testers en ontwikkelaars.
Deze hebben maar 6 maanden updates en vervallen dan.
De versie 9 of 12 zijn LTS versies waarbij LTS staat voor Long Term Support (Lange Termijn Ondersteuning) en deze hebben 5 jaar ondersteuning en updates.

Afbeelding

Op bovenstaande foto kon u zien welke versie u kunt aanklikken.
Als u eenmaal de keuze hebt gemaakt (9 of 12) krijgt u nu een lijst te zien.
Daarin kunt u kiezen of u de Lite 32-bit of de Education 32 of 64-bit of de Zorin OS Core 32 of 64-bit wilt downloaden.
Kijk goed naar de release datum (datum van uitgifte) voor de laatste versie.

Afbeelding

Tijdens dit schrijven is Zorin OS 12.1 Core de laatste uitgifte (25 februari 2017) en voor onze laptop met een Intel Pentium Dual CPU van 2.00 GHz processor, 3 GB RAM geheugen en 64-bit systeem van Windows 7 Home Premium hebben we de 64-bit versie nodig.

Klik dus op de betreffende link (Zorin OS-12.-Core-64.iso) en automatisch zal de download zich aanbieden op jouw computer.
Sla het ISO bestand op (op een plaats die u gemakkelijk terug vindt, bijvoorbeeld in de map Downloads).

Afbeelding

Voor wie beslist de Zorin OS 9.1 Core 64-bit te downloaden moet je niet alleen letten op de release datum maar ook dat er geen letter a achteraan de link is geplaatst, bijvoorbeeld: Zorin OS-9-Core-64-a.iso
Bij Zorin OS 9 Core zijn er twee soorten downloads, met a en zonder a in de downloadlink, dit heeft te maken met al dan niet toegevoegde codecs.
Bijvoorbeeld de codec ffdshow zit ingebakken in de ISO en voor sommige landen is die codec dus verboden en uit de ISO gehaald.
Dat wil zeggen dat de ISO met a in de link zonder de codecs is, de ISO zonder a is met de codecs ingebakken en die hebben wij nodig.
Dus als u beslist hebt dat u Zorin OS 9.1 Core 64-bit wilt dan klikt u op de link: Zorin-OS-9.1-core-64.iso

Afbeelding

Wilt u Zorin OS 9 Core 32-bit dan klikt u op de link: Zorin-os-9-core-32.iso

Afbeelding

Nu hebt u wel uw ISO bestand maar is het ook compleet?
Ik wil daarmee zeggen dat het ISO bestand dat jij hebt gedownload ook hetzelfde moet zijn als de ISO die beschikbaar is gesteld op Sourceforge.
Het is niet de eerste keer dat een installatie afgebroken wordt tijdens het installeren.
Dit kan te maken hebben met een gebrekkig dataverkeer op het internet of door het gebruik van download versnellers.

Daarom heeft Zorin OS Group niet alleen de download beschikbaar gesteld op Sourceforge maar tevens ook de md5 checksum van het ISO bestand.
Dat is een reeks cijfers en letters door elkaar. Met die reeks cijfers en letters kunt u controleren of u exact hetzelfde ISO bestand hebt.
De hash code kunt u vinden door naast de ISO op het info icoon te klikken.

Afbeelding

Om dit te controleren heeft u een programma nodig dat u vrij gratis kunt downloaden van Raymonds website: MD5 Checksum Utility
Om het te downloaden klikt u op de groene knop: downloaden

Open het programma.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haal de vinkjes weg bij: SHA-1, SHA-256, en SHA-512 en laat het vinkje bij MD5 aanstaan.

Afbeelding

Klik nu op de knop "Browse" om het ISO bestand dat u gedownload hebt te selecteren.

Afbeelding
Afbeelding

Automatisch wordt er nu een MD5 hash code gegenereerd.

Afbeelding
Afbeelding

Surf nu naar Sourceforge en navigeer naar de ISO die u hebt gedownload.
Klik daarin op het info icoontje naast de ISO en kopieer daar dan de MD5 hash code (de reeks met cijfers en letters).

Afbeelding

Klik nu in het programma MD5 checksum utility op de knop "Paste" om de reeks cijfers en letters die u zojuist hebt gekopieerd te plakken.

Afbeelding

Klik vervolgens op de knop "Verify" om de twee reeksen met elkaar te vergelijken.
Als de beide reeksen overeen komen krijgt u de mededeling dat er een match is.

Afbeelding

Komen de reeksen niet overeen dan krijgt u daarvan ook een melding.
In dat geval is de ISO die u heeft gedownload corrupt en dient u het ISO bestand opnieuw te downloaden.

Afbeelding

3) Een ISO bestand alleen is niet genoeg, u moet het ook nog wegschrijven op een opstartbare DVD of USB-stick.

U hebt nu het ISO bestand maar dat alleen is niet genoeg.
Nu moeten we een opstartbaar medium klaarmaken, dat kan een DVD zijn of een USB-stick.
Dit moet u voor uzelf uitmaken wat u wilt gebruiken, een DVD of een USB-stick maar laat ik het zo stellen: als uw computer kan opstarten vanaf USB dan zou ik daarvoor gaan in plaats van een DVD te schrijven.

Ik zal hier beide werkwijzes opschrijven.

Een opstartbare DVD maken.

Om een opstartbare DVD te maken hebt u software nodig zoals ImgBurn die in staat is om ISO bestanden naar een schijf te branden.
Op de download pagina kunt u ImgBurn downloaden maar gebruik daarvoor de laatste link die door ImgBurn zelf verstrekt wordt als u geen vervelende software wilt mee installeren.

Afbeelding

Of klik op deze download link om direct te downloaden.
Installeer het programma.

Open het programma ImgBurn en plaats een lege DVD in de DVD-rom van uw computer (opgelet: neem wel degelijk een onbeschreven DVD, geen DVD die al beschreven is en her schrijfbaar is! Dat werkt niet).
Selecteer het eerste tooltje: "Schrijf image bestand naar schijf"

Afbeelding

U krijgt dan een gelijkaardig venster te zien zoals dit:

Afbeelding

Klik op het mapje om het ISO bestand dat u gedownload hebt in te laden.

Afbeelding

Navigeer naar je map Downloads en selecteer daar het ISO bestand van Zorin OS en klik op openen.

Stel nu de schrijfsnelheid in, neem de laagst mogelijke schrijfsnelheid (heel belangrijk).

Afbeelding

Nu kunt u start met schrijven, klik daarvoor op het schrijf icoon.

Afbeelding

Het programma zal nu starten met schrijven.
Tussen het schrijven en het controleren van de schijf zal de DVD-rom schuif even open gaan en uit zichzelf terug sluiten en starten met de controle.
Onderbreek die cyclus niet!

Afbeelding

Pas als het schrijven en controleren volledig is voltooid krijgt u daar een melding van.

Afbeelding

Nu hebt u een opstartbare DVD en kunt u in principe beginnen met uitproberen en installeren.

Een opstartbare USB-stick maken met Rufus.

Als uw computer kan opstarten vanaf USB is het beter een opstartbare USB-stick te schrijven dan gebruik te maken van een DVD.

We gebruiken hiervoor het programma Rufus.
U kunt Rufus hier downloaden.

Open het programma Rufus.
Ga hiervoor naar de map waarin u Rufus hebt opgeslagen (doorgaans is dit de map Downloads) en dubbelklik op het Rufus.exe icoon.

Afbeelding
Afbeelding

Dan krijgt u de interface te zien van Rufus

Afbeelding

Plaats een lege USB in één van de vrije USB-poorten van uw computer (dat mag een USB-stick zijn van 4 GB).
En klik bij apparaat op het pijltje om de juiste USB-stick te selecteren als er meerdere USB-sticks in de computer zijn geplaatst..

Afbeelding
Afbeelding

U kunt nu de USB-stick een nieuwe naam geven (zonder spaties) maar dat is geen vereiste.

Afbeelding
Afbeelding

Bij "Creëer een opstartbare disk met" selecteert u ISO image, en daarna klikt u op het icoontje met de schijf om het ISO bestand te selecteren van Zorin OS.

Afbeelding
Afbeelding

Navigeer naar de map waarin u het ISO bestand hebt opgeslagen en klik dan op de knop "Openen".

Afbeelding

Dat is alles, klik nu op de knop "Start" om het schrijven te beginnen.

Afbeelding

U krijgt nog vooraf gegaan aan het schrijven de mededeling dat het ISO image bestand een hybride image is, klik op "Schrijf in ISO image modus" en klik dan op de knop Ok.

Afbeelding

En als laatste voorafgegaan aan het schrijven krijgt u nog een waarschuwing dat alle data die nu op de USB-stick staan zullen verwijderd worden.
De USB-stick wordt eerst geformatteerd. Klik op de knop Ok.

Afbeelding

Nu wordt het schrijven uitgevoerd:

Afbeelding

Als het schrijven klaar is krijgt u de mededeling dat de stick gereed is, klik dan op de knop sluiten.

Afbeelding

U bent nu de trotse bezitter van een opstartbare USB-stick of van een opstartbare DVD met Zorin OS er op.

4) De computer klaarmaken om op te starten vanaf DVD of USB.

Dit is niet zo gemakkelijk neer te schrijven omdat bijna alle verschillende computers geen standaard toets hebben om in het BIOS te gaan.
Bij de ene is het de Delete toets en bij een andere is het dan weer de F2 toets of F10 of Esc toets of nog een andere toets.
Punt is dat u in het BIOS moet geraken om de opstart volgorde eenmaal te veranderen zodat de computer opstart vanaf DVD-rom of vanaf USB-stick.
Het beste kunt u de documentatie van de fabrikant van uw moederbord even nalezen om te weten te komen welke toets dient om in het BIOS te gaan.

Zorg dat de DVD in de DVD-rom zit wanneer u in het BIOS gaat of dat de USB-stick reeds in de computer zit voordat u de computer opstart.

Hier zijn een paar voorbeelden van sneltoetsen om in het BIOS te gaan van uw computer:
  • Acer:----------------- F1, F2 of CTRL + ALT + ESC toets
    Compaq:------------- F10 of F2 toets
    Dell400:-------- ------F3 of F1 toets
    Dell4400:------ ------F12 toets
    Dell Dimension:---- F2 of DEL toets
    Dell Inspiron:------- F2 toets
    Dell Latitude:------ F2 toets
    Dell Optiplex:------ DEL of F2 toets
    Dell Pricision:------ F2 toets
    HP:------------------ F1 of F2 toets (laptop = ESC toets)
    Sony Vaio:---------- F2 of F3 toets
    Toshiba 335 CDS:-- ESC toets
    Toshiba Protege:-- ESC toets
    Toshiba Satelite 205 CDS: F1 toets
    Toshiba Tecra:----- F1 toets of ESC
Weet u het niet zeker dan kunt u in sommige gevallen ook zien welke toets er nodig is om in het BIOS te gaan wanneer u de computer aanzet en kijkt naar het splash screen.
Dat is het scherm van de fabrikant die eerst getoond wordt voordat de computer doorstart.
Bijvoorbeeld:

Acer: F2 toets
Afbeelding

of bijvoorbeeld bij een Dell computer: F2 voor het BIOS en de F12 toets voor de opstartvolgorde eenmalig aan te passen.
Afbeelding

Het komt er hier op neer dat u in het BIOS de opstartvolgorde eenmalig veranderd naar DVD-rom (voor de opstartbare DVD) of naar USB (voor de opstartbare USB-stick).

Afbeelding

Hoe het zit met de nieuwere generatie computers die met een UEFI BIOS zitten weet ik niet. Ik heb geen moderne computer om dat uit te testen.

Als voorbeeld:
Ik heb hier een Acer laptop en als ik op de F2 sneltoets druk bij het opstarten kom ik in het BIOS.

Afbeelding

En bij "Main" kan ik zien dat het boot menu uitgeschakeld is.

Afbeelding

Door dit te selecteren met de pijltjes toetsen van mijn toetsenbord en op enter te drukken kan ik dit activeren zodat dit bij het opstarten getoond wordt.

Afbeelding

Nu hoef ik alleen nog maar te saven en het BIOS te verlaten door op de F10 toets te drukken en akkoord te gaan met die veranderingen.
Als ik nu de computer opstart met een opstartbare USB-stick er in hoef ik alleen de bootvolgorde op te roepen met de F12 toets.

Afbeelding

Dan krijg ik dit venster te zien en kan ik eenmalig kiezen wat er eerst moet opstarten, de DVD of de USB door met de pijltjes toetsen te selecteren en op enter te drukken.

Afbeelding

5) Zorin OS eerst uitproberen en dan pas installeren.

Nu is het zo ver, u heeft alles klaar om nu in de live omgeving van Zorin OS te vertoeven en alles eens te bekijken voor u installeert.

Start de computer op en selecteer in de opstart volgorde de DVD-rom als u wilt opstarten vanaf DVD of kies voor de USB als u wilt opstarten vanaf USB (zorg wel dat de DVD in de DVD-rom zit of zorg dat de USB-stick in een USB poort zit voordat u opstart).

Laten we eens in de live omgeving van Zorin OS 12 Core gaan.
Het eerste wat u te zien krijgt voor een paar seconden is een egaal blauw scherm met onderaan een toetsenbord en een manneke.
Dit is maar voor een paar seconden, dus u moet vlug zijn en op een willekeurige toets drukken.

Afbeelding

Heeft u op een willekeurige toets gedrukt dan krijgt u een scherm te zien waaruit u de taal kan kiezen.
Navigeer tussen de talen met de pijltjes toetsen van uw toetsenbord en selecteer daarmee de taal Nederlands en druk op de enter toets.

Afbeelding

Dan krijgt u het beginscherm van Zorin OS 12 Core te zien.

Afbeelding

Onderaan dat scherm ziet u welke mogelijkheden er nog zijn voordat u doorstart naar de Live omgeveing.
Druk nu op de F3 sneltoets van uw toetsenbord en selecteer de toetsenbord weergave met de pijltjes toetsen van uw toetsenbord en druk op de enter toets.

Afbeelding

selecteer vervolgens met de pijltjes toetsen: "Zorin OS uitproberen zonder te installeren" en druk op de enter toets.

Wacht nu geduldig af tot u het bureaublad te zien krijgt van Zorin OS 12 Core.

Afbeelding

Nu kunt u naar harte lust het hele systeem uittesten.
Wanneer u beslist hebt dat Zorin OS 12 Core aan uw verwachtingen voldoet kunt u gaan installeren.
Zorg dat u een internet verbinding hebt tot stand gebracht.
Klik met de rechter muisknop op het icoon "Zorin OS installeren" op het bureaublad en in het snelmenu klikt u op "Openen".

Afbeelding

U krijgt vervolgens een welkomst scherm waarin u uw taal kunt selecteren en klik dan op de knop "Verder".

Afbeelding

In het volgende scherm "Voorbereiden op de installatie van Zorin" zet u twee vinkjes aan en klik op de knop "Verder".

Afbeelding

Als het scherm niet na één minuut verder gaat en blijft hangen (wat bij mij al een paar keer is gebeurd) dan sluit u de installatie af en begin opnieuw.
Als het scherm wel verder gaat krijgt u een nieuw scherm te zien "Installatietype"

Hier selecteert u de eerste mogelijkheid namelijk "Installeer Zorin naast Windows" en klik op de knop "Verder".

Afbeelding

Hier ziet u de harde schijf als een blauwe balk met ik het midden een verdeler (dikke witte streep).

Afbeelding

Deze witte streep (de verdeler) kunt u met de muis vastnemen en verslepen.
Als u dit doet ziet u meteen hoeveel schijfruimte u toelaat voor Zorin OS 12 Core aan de rechter kant.
In dit voorbeeld geef ik aan Zorin OS 12 Core 100 GB schijfruimte door de verdeler naar rechts te verslepen.
Klik vervolgens op de knop "Installeer nu".

Afbeelding

U krijgt vervolgens nog de mededeling dat deze bewerking niet ongedaan kan worden gemaakt als u verder gaat.
Klik op de knop "Verder".

Afbeelding

Dan ziet u nog eens een samenvatting hoe de partities er uit zullen zien nadat de aanpassingen weggeschreven zijn, klik vervolgens nog eens op de knop "Verder".

Afbeelding

In het volgende' scherm wordt automatisch uw locatie ingevuld (of toch uw hoofdstad) en klik vervolgens op de knop "Verder".

Afbeelding

In het volgende scherm kiest u de toetsenbord weergave.
Opmerking voor de Belgen onder ons: voor "Belgisch punt" volstaat het om gewoon Belgisch te kiezen.
Klik vervolgens op de knop "Verder".

Afbeelding

In het volgende scherm typt u uw naam bij "Uw naam" en u zal zien dat de gebruikersnaam meteen ook gemaakt wordt.
Verander die niet! Uw gebruikersnaam is zonder hoofdletters en dat is belangrijk voor later wanneer u eventueel in de terminal opdrachten wilt uitvoeren.
Kies een wachtwoord en onthou het goed want wanneer u in de terminal sudo opdrachten uitvoert zal u blindelings uw wachtwoord moeten intypen!
Als alles ingevuld is zet u een bolletje bij "Automatisch aanmelden" (heel belangrijk!!!).
Waarom kiezen voor automatisch aanmelden? Wel om de eenvoudige redenen dat uw toetsenbord weergave na het installeren nog niet op Belgisch punt kan staan en u bij het aanmelden met wachtwoord voor een verassing kan komen te staan dat uw wachtwoord niet aanvaard wordt omdat het toetsenbord nog in qwerty staat. (heb ik aan den lijve reeds mogen ondervinden). Daarom is het beter dat uw computer voor de eerste maal op automatisch aanmelden staat dan bent u in staat om alsnog uw toetsenbord op Belgisch (azerty) te zetten.
Klik vervolgens op de knop "Verder".

Afbeelding

Dat is alles, de computer installeert nu Zorin OS 12 Core op uw computer.

Afbeelding

Wanneer de installatie voltooid is kunt u op de knop "Nu herstarten klikken".

Afbeelding

Als de computer opstart komt u in de grub2 (Grand Unified Bootloader) terecht van waaruit u kan kiezen met de pijltjes toetsen welk besturingssysteem moet opstarten gevolgd door een druk op de enter toets.
Als eerste in de lijst zult u Zorin OS 12 zien, als u verder niets doet zal deze na 10 seconden gewoon doorstarten naar Zorin OS 12 Core.

Afbeelding

En voila hier is het bureaublad van Zorin OS 12 Core.

Afbeelding

Nu kunt u beginnen met het fijn afstellen van uw Zorin OS installatie.
Voor Zorin OS 12 fijn afstelling klik hier.
Voor Zorin OS 9 fijn afstelling klik hier.

Als u verder nog vragen hebt kunt u ze hier stellen.

Verder wens ik u heel veel plezier in het installeren van Zorin OS.

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

Gesloten