Windows Linux is een prachtig trojaans paard

Wilt u een grapje vertellen of een anekdote? Ga je gang... hier kan het.
Plaats reactie

Topic author
fcbrugge
Algemene Moderator
Status: Offline

Windows Linux is een prachtig trojaans paard

Bericht door fcbrugge » 18 mei 2017 11:16

Het Windows Subsystem for Linux is een trojaans paard, maar niet zoals sommigen vrezen. Het zorgt juist voor meer Linux-gebruik bij organisaties die zwaar afhankelijk zijn van Windows.
Ik ben een Linux-gebruiker en zoals men dan zegt: "Ik doe niet aan Windows." Maar dit is geen artikel over hoe Linux beter is. Mij maakt het niet zoveel uit wat mensen gebruiken - Windows, Mac, BSD, Amgiga. Wat je gebruikt hangt af van je voorkeur. Bij mij gaat die uit naar open source. Ik gebruik vrije software. Ik gebruik Linux
Fedora, openSUSE en meer
Dus je vraagt je wellicht af wat ik vind van Microsofts Windows Linux Subsystem (WSL). Mocht je het niet kennen, dat is een compatibiliteitslaag binnen Windows 10 om Linux-binaries te draaien. Daarmee kun je een volledige Linux-shell draaien op een Windows-pc, compleet met terminal-applicaties.

Microsoft kondigde onlangs op ontwikkelaarscongres Build aan dat WSL wordt uitgebreid en verbeterd. Er komen nu meerdere Linux-distributies beschikbaar (Fedora, openSUSE, SUSE Linux Enterprise en Ubuntu) die je tegelijk kunt draaien op dezelfde Windows-machine. Dus als je Windows 10 hebt, kun je binnenkort een BASH-terminal in openSUSE, Fedora en Ubuntu aan, allemaal tegelijkertijd. In Microsoft Windows. Raar hè?
Linux bij Microsoft-organisaties
Ik gebruik al jaren geen Windows meer, behalve in een computerwinkel als ik iets uitprobeer, dus wat is de impact op mijn leven of werk? Om eerlijk te zijn is die er niet. Niet eens een klein beetje. Ik gebruik Linux en het idee van een Linux-instance op Windows is zeker cool, maar niet genoeg om over te stappen van het draaien van een Linux-distributie. Er is geen voordeel voor me. Maar dit is ook niet bedoeld voor mij of voor andere Linux-gebruikers.

Dit is erg nuttig voor mensen die werken in een organisatie waar Microsoft Windows wordt gebruikt. Die mensen kunnen nu een grote stack Linux-software gebruiken en met de WSL-uitbreiding makkelijker dan ooiy. De Linux-distro's worden toegevoegd aan de Windows Store, waardoor de kans een stuk groter is dat je 'Linux' in een Windows-organisatie kunt gebruiken.
Linux-gebruik
k heb zorgen gehoord van mensen dat dit een truc is van Microsoft om Linux-gebruikers over te laten stappen op Windows. Echt? Daar lijkt het helemaal niet op, want als dit doel was, is dit een bizarre en ineffectieve manier om het te bereiken. Nee, Microsoft begrijpt de marktrealiteit. Ontwikkelaars en admins gebruiken Linux en de bruikbaarheid van Windows voor die mensen wordt groter, omdat ze ook Linux-servers en werkstations beheren.

Het is een slimme zet van Microsoft. Het doet een beetje denken aan wat Wine (de Windows compatibiliteitslaag) bereikte op Linux: een manier om Windows-programma's te draaien, zodat het leven makkelijker werd voor mensen die Linux gebruiken in een Windows-organisatie. Nu kan Windows een beetje hetzelfde in organisaties die worden gedomineerd door Linux-servers en pc's.
Trojaans paard
Het zal niet de harten veroveren van hardcore Linux-gebruikers als ik, maar het maakt het leven een stuk makkelijker voor velen. En dat lijkt me een goede zaak voor een ieder. Daarnaast is er een mooi voordeel voor voorstanders van vrije software en Linux: dit is de prachtige manier om vrije software als trojaans paard in een organisatie binnen te smokkelen.

Hoe makkelijker het is om Linux-gebaseerde software te installeren, draaien en ondersteunen binnen een organisatie, hoe makkelijker het is om infrastructuur en systemen te bouwen die deze software gebruiken. Terwijl het gebruik van Linux stijgt, wordt het ook aantrekkelijker om meer Linux in te zetten, waardoor Linux het trojaanse paard is voor Windows-organisaties.

En hoe meer mensen WSL gebruiken, hoe meer open source-componenten een belangrijk deel worden van hun Windows-ervaring en Microsofts gebruik en afhankelijkheid van vrije software groeit. Dat lijkt me een grote win voor alle partijen - inclusief Microsoft.

BRON

Zij die weinig denken, vergissen zich heel veel

linux laptop medion(9jaar)
freespire/deepin/mint tara/mint sylvia/zorin12/xbuntu/elemantary os/chalet os/manjaro gnome
Voor vragen over andere Linux distro's ben je van harte welkom Linux-Anders

RikB
Geregistreerde gebruiker

Re: Windows Linux is een prachtig trojaans paard

Bericht door RikB » 18 mei 2017 18:11

Het Trojaans paard in Zorin is volgens mij Wine. Door het gebruik van Windows-progjes in Linux ben je niet meer zo veilig voor Windows-ellende zoals Trojaanse paarden.

zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 18 mei 2017 18:14

Dat klopt! Daarom gebruik ik zelfs Wine niet maar VMware en draai daarop Windows, als het verkeerd gaat gooi ik het in de vuilbak. :mrgreen:

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

Topic author
fcbrugge
Algemene Moderator

Bericht door fcbrugge » 18 mei 2017 20:10

Sorry heren,
Ben het niet volledig eens jullie.Zal voorbeeldje geven speel al eens potje poker via Wine ,die poker client is legaal en clean .Nog nooit problemen gehad in Windows met die site,in Wine ook niet.Is me ook eens gelukt om MS-office te installeren,ook geen problemen gehad hoor!
Het gevaar is altijd de persoon achter de knoppen,in gelijk welk OS ;)
Ook al gelezen van iemand die beweert als je in VM besmetting binnen haalt in je Windows,dat je Linux systeem ook zal aan getast zal worden.
Maar dat ik geloof ik,weet dat die man niet goed wijs is :D
FCB

Zij die weinig denken, vergissen zich heel veel

linux laptop medion(9jaar)
freespire/deepin/mint tara/mint sylvia/zorin12/xbuntu/elemantary os/chalet os/manjaro gnome
Voor vragen over andere Linux distro's ben je van harte welkom Linux-Anders

RikB
Geregistreerde gebruiker

Bericht door RikB » 18 mei 2017 20:31

Je hebt gelijk, als je zeker weet dat een windowsprog 100% betrouwbaar is, kan je het in wine gebruiken.
Helaas is zijn er veel kwaadaardige Windows-progjes in omloop die zonder probleem toegang hebben in je home -map en daar schade kunnen aanrichten. Als het kan, liever geen Trojaanse paard in Zorin :S

Plaats reactie