De terminal gebruiken, een paar oefeningen...

In deze categorie wordt het basis gebruik van Zorin OS 9 Core uitgelegd in een begrijpelijke taal voor iedereen die de computer wil gebruiken.

Topic author
zorinhendrik Hensyr
Site Admin
Contacteer:
Status: Offline

De terminal gebruiken, een paar oefeningen...

Bericht door zorinhendrik Hensyr » 04 sep 2016 22:48

De terminal... t' ja vroeg of laat wordt je er mee geconfronteerd en dan kunt u maar beter een paar basis beginselen kennen.

De terminal oftewel de command line is een werk instrument dat heel krachtig is om iets heel snel gedaan te krijgen op jouw computer.
Wie kan werken met de terminal werkt veel sneller dan dat dit zou gebeuren met een GUI (Graphical User Interface oftewel grafische gebruikers omgeving).
De commando' s die ik hier gebruik zet ik in een kadertje. Op die manier kunt u de commando's eenvoudig kopiëren en plakken in de terminal.
Het is belangrijk dat bij commando's de tekens en spaties nauwkeurig opgevolgd worden. Een spatie of een teken te weinig of te veel zal uiteindelijk altijd resulteren in een foutmelding.
Sommige commando's zoals het intypen van uw persoonlijke map (in mijn geval is dit zorinhendrik) zal ik markeren met 3 sterretjes (***), in uw geval moet u dan uw persoonlijke map vermelden in het commando.
Uw persoonlijke map draagt de naam die u opgegeven hebt tijdens de installatie van Zorin OS zie voorbeeld hieronder:

Afbeelding

Hoe werkt een terminal?

In een terminal geeft u een uitvoerbare opdracht in, in de vorm van een commando.
Bijvoorbeeld het commando:
het commando ls (een kleine letter l van lepel plus een kleine letter s van soep) staat voor lijst en roept een lijst op van alle mappen in uw persoonlijke map.

How how how lijst van uw persoonlijke map??? Wat is dat?

In Zorin OS hebt u een home map, in die home map zit jouw persoonlijke map, en in die persoonlijk map zitten jouw mappen zoals:
  • - Afbeeldingen
    - Bureaublad
    - Documenten
    - Downloads
    - Muziek
    - Openbaar
    - Sjablonen
    - Templates
    - Video 's
Afbeelding

Kijk zelf maar eens, ga naar start en klik op computer

Afbeelding

Dubbelklik op bestandssysteem

Afbeelding

Dubbelklik op de home map

Afbeelding

Dubbelklik op de persoonlijke map

Afbeelding

Let er op dat de persoonlijke map de naam draagt die u ingevuld hebt bij de installatie van Zorin OS 9 Core, in mijn geval is dit zorinhendrik, in uw geval zal dit de naam zijn die u ingegeven hebt. Sommige commando's in deze handleiding maken gebruik van uw persoonlijke map. Daarom heb ik deze commando's gemerkt met 3 sterretjes (***), wanneer u zo'n commando ziet moet u in de plaats van die sterretjes uw persoonlijke map vermelden.

En ziedaar al uw mappen

Afbeelding

Nu kent u de boomstructuur van uw computer tot aan uw persoonlijke gebruikers mappen.

Wanneer u nu een terminal venster open doet zit u meteen in de persoonlijke map.
Van daaruit wordt altijd standaard gestart.

Oefening 1

Open een terminal in Zorin OS 9 Core
Ga naar start, vervolgens klikt u op accessoires en vervolgens op Terminalvenster

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oefening 2

Geef het commando ls in de terminal en druk op de enter toets van uw toetsenbord.
Nu ziet u alle gebruikers mappen in uw persoonlijke map.

Afbeelding

Let op met hoofdletters!

In een terminal zit er een groot verschil tussen al dan niet het gebruiken van hoofdletters, hou daar rekening mee.
Als u nu de gebruikers map Documenten wilt openen in de terminal zal je ook de hoofdletter van Documenten moeten gebruiken.
Doet u dit niet dan krijgt u een foutmelding zie voorbeeld hieronder waar ik de map Afbeeldingen eens ga openen in de terminal met en zonder hoofdletter.

Voorbeeld 1 met hoofdletter
Commando is:

Code: Selecteer alles

cd Afbeeldingen
Afbeelding

Voorbeeld 2 zonder hoofdletter
Commando is:

cd afbeeldingen
Afbeelding

U ziet dat het gebruik van hoofdletters een grote rol spelen in de terminal

Het commando: cd

Als ik nu de inhoud van mijn map Afbeeldingen wil kennen moet ik 2 commando's uitvoeren:
commando:

cd Afbeeldingen
en het commando: Waarom eerst cd Afbeeldingen?
Omdat ik in de persoonlijk map (zorinhendrik) zit en ik wil in de map Afbeeldingen zijn,
Dan kan ik het commando ls ingeven om de inhoud daarvan te zien.

Voorbeeld: eerst geef ik het commando:

cd Afbeeldingen
Afbeelding

gevolgd door het commando: Afbeelding

U kan nu de inhoud van mijn map Afbeeldingen zien en daarin zitten dus twee bestanden (.png foto's) en nog een map Wallpapers.
De kleur zegt alles: bestanden zijn rood en mappen zijn lichtblauw.

Maar we zijn bezig met het commando cd
Het commando cd wil zeggen change directory (verander van map).
Als u dus van map wil veranderen door bijvoorbeeld van uw persoonlijke map naar de map Afbeeldingen te gaan geeft u het commando cd plus de naam van de map waarin u wilt terecht komen.

Oefening 3

Open een terminal venster
Geef het commando: Geef het commando:

cd Templates
Geef het commando: De uitkomst ziet er als volgt uit:

Afbeelding

U weet nu hoe u een lijst kan opvragen om de inhoud van een map te kennen en u weet nu hoe u naar een onderliggende map kan navigeren.

Het commando cd ..

Nu moet u nog kunnen terug keren naar de bovenliggende map en dat doen we met het commando:

cd ..
Het commando cd .. laat u terug keren naar de bovenliggende map.

Voorbeeld:
Ik ga naar de map Afbeeldingen en ik keer terug naar de persoonlijke map.

Afbeelding

Oefening 4

Open een terminal venster.
Geef het commando:

cd Afbeeldingen
Geef het commando:

cd ..
De uitkomst ziet er als volgt uit:

Afbeelding

De hoogst liggende map cd /

Om nu naar de hoogst liggende map van de boomstructuur op jouw computer te gaan is het voldoende om het volgende commando in te geven:

cd /
Dit commando brengt u naar de hoogst liggende map en van daaruit kan u steeds naar de onderliggende map gaan en terug naar boven.

Voorbeeld:
Standaard start de terminal steeds vanuit uw persoonlijke map en dat is ~$
Ga ik nu naar de hoogste map dan is dat /$

Afbeelding

Laten we nu eens afdalen vanuit de hoogste map tot de persoonlijke map waarbij men telkens gebruik maakt van de commando's cd en ls.
Eerst gaan we naar de hoogst liggende map van de computer:

cd /
Afbeelding

Nu kijken we wat er in die map zit:
Afbeelding

Dan gaan we naar de map home (let op de hoofdletter gevoeligheid):

cd home
Afbeelding

Nu kijken we wederom wat er in die map zit:
Afbeelding

U ziet dat wij in de map home enkel de persoonlijke map tegen komen, nu gaan we in de persoonlijke map van mij (zorinhendrik = zonder hoofdletters, bij jou kan dit anders zijn, let er goed op)

cd zorinhendrik
Afbeelding

Oefening 5

Ga naar de hoogst liggende map van de boomstructuur op jouw computer en daal af naar uw persoonlijke map en kijk welke mappen er in jouw persoonlijke map zitten.

Open een terminal op jouw computer.
Geef volgende opdrachten telkens gevolgd door een druk op de enter toets.

cd /

cd home

cd ***
(*** = naam van uw persoonlijke map)
Bijvoorbeeld: cd ronny of cd Veronique of cd pascal (let op de hoofdlettergevoelligheid). Dit is de uitkomst:

Afbeelding

Afbeelding

Snel navigeren tussen mappen

Door commando's achtereen te zetten kunnen we bijvoorbeeld snel navigeren.
Voorbeeld:
Ik ga naar de hoogste map navigeren en dan van daaruit snel naar de map Afbeeldingen.

cd /

cd home/***/Afbeeldingen
*** = naam van uw persoonlijke map

Afbeelding

Nog een voorbeeld:
Ik ga naar de hoogste map navigeren en dan van daaruit naar de map Afbeeldingen en terug naar boven naar de map home

cd /

cd home/***/Afbeeldingen/../..
*** = naam van uw persoonlijke map

Afbeelding

Nog een voorbeeld:
Ik ga naar de hoogste map navigeren en dan van daaruit naar de map Afbeeldingen en terug naar boven naar de persoonlijke map en maak daar een lijst van.

cd /

cd home/***/Afbeeldingen/..
*** = naam van uw persoonlijke map Afbeelding

Gebruik de tab toets van uw toetsenbord.

Om snel te kunnen werken in de terminal wordt er vaak gebruik gemaakt van de tab toets op het toetsenbord.

Afbeelding

Deze toets wordt zeer veel gebruikt wanneer men in de terminal typt en dat is om fouten te voorkomen.
Wanneer u bijvoorbeeld naar de map Afbeeldingen wil navigeren is het voldoende om in de terminal het commando cd Afb in te typen gevolgd door een druk op de tabtoets.
De tab toets maakt het commando af en brengt u veel tijdswinst op.

Oefening 6

Navigeer naar de hoogste map en navigeer naar de map Afbeeldingen in één commando en maak telkens gebruik van de tab toets.
Open een terminal en geef er volgende commando's in:

cd /ho [tabtoets gebruiken]/***[persoonlijke map]/Afb [tabtoets gebruiken]

Voorbeeld:

cd /home/zorinhendrik/Afbeeldingen
Afbeelding

Mappen maken in de terminal met het commando mkdir

U weet nu hoe u kunt navigeren tussen bovenliggende en onderliggende mappen in de boomstructuur van jouw computer.
Laten we dan nu eens nieuwe mappen maken in de map Afbeeldingen.

We gaan in de map Afbeeldingen volgende mappen aanmaken met het commando mkdir:
familie
thuis
reizen
huisdieren

Open een terminal en we gaan eerst naar de map Afbeeldingen gaan.

cd Afbeeldingen
Nu maken wij met één commando de 4 mappen aan:

mkdir familie thuis reizen huisdieren
Afbeelding

We gaan dit even controleren met het commando ls

cd Afbeeldingen
Afbeelding

En we controleren ook nog eens grafisch of alle mappen er zijn

Afbeelding

Map verplaatsen naar een andere map.

Laten we de zojuist gemaakte map thuis verplaatsen in de map familie
Daarvoor gebruiken wij het commando mv (move = verplaaats).
Eerst gaan we naar de map Afbeeldingen.
Geef daarvoor het volgende commando in:

cd Afbeeldingen
enter
Dan gaan we nu de map thuis verplaatsen naar de map familie met het volgende commando:

mv thuis /home/***/Afbeeldingen/familie/
*** = uw persoonlijke map, bij mij is dat zorinhendrik
enter

Afbeelding

Controleer met ls in de map familie

cd familie
enter enter

Afbeelding

Oefening 7

Maak in de map Documenten volgende mappen aan:
Aankopen
Inkomsten
Uitgaven
Facturen

Plaats daarna de map Facturen in de map Aankopen.

Open een terminalvenster en ga naar de map Documenten met het volgende commando

cd Documenten
enter

Met het volgende commando maak je de mappen aan:

mkdir Aankopen Inkomsten Uitgaven Facturen
enter

Controleer met het commando ls
enter

Verplaats nu de map Facturen naar de map Aankopen met het volgende commando:

mv Facturen /home/***/Documenten/Aankopen
*** = uw persoonlijke map
enter

controleer de map Documenten met de opdracht ls
enter

controleer de map Aankopen met ls

cd Aankopen
enter enter

zie voorbeeld:
Afbeelding

Mappen verwijderen met het gevaarlijke commando rm

Het commando rm is iets waar u heel erg moet mee opletten daar het uw systeem kan vernietigen bij verkeerd gebruik.

Het commando rm wil zeggen remove (verwijder) en u gebruikt het om bestanden en mappen te verwijderen.
Er is een verschil tussen bestanden en mappen, dus als u een bestand wilt verwijderen is het voldoende het commando rm plus de bestandsnaam in te voeren.
Anders is het gesteld wanneer u een map wilt verwijderen, dan geeft u het commando rm plus de parameter -R en dan de mapnaam.

Laten we het eens proberen.
We hebben in de map Afbeeldingen de volgende mappen zitten: familie, huisdieren en reizen. Merk op dat de map thuis in de map familie zich bevindt.
Als we de mappen familie, huisdieren en reizen verwijderen zullen ook alle onderliggende mappen en bestanden verwijderd worden, dus ook de map thuis die in de map familie zit.
Hier gaan we dan, open een terminal venster en ga naar de map Afbeeldingen

cd Afbeeldingen
enter
Nu gaan we de mappen die we eerder in deze handleiding gemaakt hebben verwijderen uit de map Afbeeldingen.
Geef het volgende commando in:

rm -R familie/ huisdieren/ reizen/
enter
Nu zijn deze mappen verdwenen en naar de prullenbak verplaatst.
Controleer met ls commando Afbeelding

Oefening 8

Ook in de map Documenten hebben we geleerd om mappen aan te maken en er eentje te verplaatsen.
We gaan die mappen nu eens verwijderen.

Open een terminal en navigeer naar de map Documenten.

cd Documenten
enter
Verwijder nu de mappen Aankopen, Inkomsten en Uitgaven.

rm -R Aankopen/ Inkomsten/ Uitgaven/
enter
Controleer met ls commando.
enter
U ziet nu dat niet alleen de mappen zijn verwijderd maar ook de onderliggende map: Facturen

Afbeelding

U heeft nu in deze snelcursus geleerd hoe u een lijst kan oproepen van alle bestanden en mappen.
Ook kan u navigeren tussen bovenliggende en onderliggende mappen in de boomstructuur van jouw bestandssysteem.
En het gebruik maken van de tab toets om commando 's vlug en foutloos te schrijven
U kan mappen aanmaken en terug verwijderen.

Oefen deze lessen regelmatig eens door en u zal al aardig goed overweg kunnen met de terminal.

Om een ster te bereiken hebt u een droom nodig. Om een droom te hebben hebt u levenskracht nodig.
Om zoveel levenskracht te hebben hebt u een wil nodig en die komt vanuit je hart. ;) John Kelly :P

Plaats reactie